Yarıyıl Tatili Nasıl Fırsata Dönüştürülebilir?

Tarih: 09.09.2011

Önümüzde ilk ve orta öğretimde okuyan öğrenciler için yarıyıl tatili gelmektedir. Yarıyıl tatilleri gerek SBS’ye gerekse YGS ve LYS’ye hazırlık sürecinde olan hedefli öğrenciler için bulunmaz bir fırsat olmaktadır. İlk dönem itibariyle anlaşılmayan konular, tekrar edilmesi gereken dersler, çözüm bekleyen sorular, bitirilmesi gereken hazırlık dergiler mutlaka vardır. Yapılacak stratejik çalışmalarla bir taraftan eksiklikler tamamlanacak, dersler tekrar edilecek diğer taraftan da ikinci döneme daha zinde bir biçimde girilecektir. Tatil sürecinde öncelikle yapılması gereken, iyi bir zaman planlamasıyla dinlenme ile ders çalışma arasındaki dengenin kurulmasıdır.

Neden tatil sürecini değerlendirilmesi gerekir?

YGS’nin normalinden iki hafta beri alınması, bazı programların erken bitirilmesini gerekli kılmıştır. Bunun için de YGS ve LYS konularının zamanında bitirilmesi için ek zamana ihtiyaç olacaktır. Tatil sürecini iyi bir şekilde değerlendirilmesiyle ek zaman kazanılmış olacak ayrıca, unutulmaya başlanmış konular tekrar hatırlanacak, bilgiler tazelenecek, yeterince testler çözüleceğinden dolayı öğrenciler daha rahat sınavlara hazırlanmış olacaklardır.

Anlamlı tekrarlar nasıl yapılmalıdır?

Öğrenmek nasıl insani bir eylem ise unutma da insani bir eylemdir. Burada önemli olanın kişiye gerekli olan bilgilerin hafızada tutulmasıdır. Unutmanın çaresi ise, yapılan anlamlı tekrar çalışmalarıdır. Tekrarlar, öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamada, anlaşılmayan bilginin öğrenilmesinde ve yanlışları düzeltmede önemli bir tekniktir. Tekrarlar ile bilgiler yeniden kullanılacak hâle gelir. Tekrar yeniden öğrenme değil, öğrenilenlerin hatırlanmasıdır. Yapılan aralıklı tekrarlar bilginin uzun süre hafızada kalmasını sağlar. Yapılan araştırmalar ilk tekrarların daha sonra yapılan tekrarlara göre daha etkili olduğunu göstermiştir. 40 dakikalık bir ders süresinden sonra 10 dakikalık bir tekrar çalışması yapılması en uygun olanıdır. Sözel derslerde anlamlı tekrarlar okuma ve önemli yerleri not tutma şeklinde; sayısal derslerde ise problemlerin sonucunu ulaşıncaya değin çalışma şeklinde olmalıdır.

Tatil yapma anlayışı değişebilir.

Çalışmak kadar dinlenmek de gerekir. Fakat dinlenme demek hiçbir şey yapmadan durmak değildir. Yapılacak farklı alanlarda etkinlikler insanı hem bedenen hem de ruhen dinlendirebilir. Örneğin, sayısal alandan hazırlana bir öğrencinin, sözel alandan sorular çözmesi veya sözel alandan hazırlana bir öğrencinin bir farklı bir alanda soru çözmesi onun dinlenmesi için yeterli olabilir. Ayrıca bu zaman sürecinde, arkadaşlarla sohbet edilebilir, dostlar gezebilir ve akrabaları ziyaret edilebilir.

Anlamlı tekrar stratejileri nasıl olmalıdır?

. Önce planlama yapmak gerekir.
Zamanı daha verimli olarak değerlendirmek için mutlaka program yapılmalıdır. Program içinde, çalışılacak günler, bitirilecek kaynaklar, tekrar edilecek konular mutlaka belirlenmelidir. Plan esnek olmalıdır. Çalışma alışkanlığı olmayan öğrencilerin planlama sürecinde uygulanabilir plan yapmaları en uygun olanıdır. Planlama yaparken işin uzmanından veya danışman öğretmenden yardım istenebilir.

. Her dersin konusunu iyi öğrenmelidir.
Hangi konudan test çözülecekse o konuyla ilgili bilgi boyutu önce öğretmenin derste anlattığı notlardan, sonra dergilerden iyi öğrenilmelidir. Alınacak küçük notlar, çıkarılacak özet bilgiler dersin kavranılmasına neden olacaktır.

. Soruları konu konu çözülmelidir.
Çalışılan konular birbirlerini gerektirdiğinden belli bir sıra içinde çözümü öğrenmeyi kolaylaştıracaktır. Çalışılan konuyu tam anlamıyla öğrendikten sonra, eğer kaynakta o konuyla ilgili çözümlü örnekler varsa o örnekleri incelemeli, daha sonra da test çözümüne geçilmelidir. Çözülmeyen soruların çözümüne mutlaka ulaşılmalıdır.

. Soruları çözerken, başka işlerle uğraşmamalıdır.
Dikkat sürecinde dikkat önemlidir. Özellikle düşünmeyi gerektiren soruların çözümünde zihni dağıtan müzik dinleme, televizyon izleme veya internete girme gibi etkinliklerden uzak kalmak gerekir. Bu tür etkinlikler dikkat dağıtıcı olduğundan öğrenmede bozucu etki oluşturabilir.

. Kaynak seçimine özen gösterilmelidir.
Tekrar yaparken sınavlarda çıkabilecek düzeydeki soruların bulunduğu kaynaklardan test çözmek en faydalısı ve kârlısıdır. Diğer türlü zaman kaybı olabilir.

. Tekrarlar yapılırken test stratejilerine uyulmalıdır.
Soru çözerken sorularda verilen bilgileri kullanmalısı, sorulardaki verilere dikkat edilmesi, parantez içi bilgilere, altı çizili kısımlara, olumsuz ifadelere ve kısaltmalara dikkat etmelisi bu stratejilerdendir.

. Alan testlerindeki sorulara dikkat edilmelidir.
Özellikle sözel soruların çözümünde bütün seçenekleri mutlaka okunmalıdır. Çünkü Türkçe gibi derslerde bazen doğru cevap değil de en doğru cevap istenir.

. Kodlama stratejisi geliştirilmelidir.
Puan getirici çalışmalar ancak soruları dikkatli okumak, doğru çözmek ve uygun biçimde kodlamakla mümkün olacaktır. Her soru için soru kitapçığından cevap kâğıdına, cevap kâğıdından soru kitapçığına gidip gelmek hem ciddi bir zaman kaybı hem de dikkat yoğunlaşmasını kesen bir engeldir. Yapılacak en uygun olanı kodlamanın grup halinde yapılmasıdır. Kodlama süreleri zihninizi dinlendirmek için kullanacağınız bir dinlenme aralığı olarak da kullanılabilir. Ayrıca soru çözerken geliştirilecek yeni bir kodlama sistemi bizlere zaman kazandıracaktır. Böyle bir sistem geliştirmenin yararı, doğru cevapları belirlemek, değiştirilen cevaplar, atlanılan soruları ve tekrar gözden geçirilmek istenen cevap ve sorular için farkındalık oluşturmasıdır.

Yapılacak tüm etkinlikler tatil sürecinin daha verimli geçirilmesine yöneliktir.