fem

YGS VE LYS’LERİNDE HAZIRLANMASINDA UYGULANAN SÜREÇLER

Sınavın yapılacağı tarihten yaklaşık 3-4 ay öncesinde yoğun bir sınav hazırlık dönemi yürütülmektedir.

Sınava giren her adaya farklı nitelikte Soru Kitapçığı ve her adayın üzerinde ismi ve fotoğrafı bulunan Cevap Kâğıtları, aday yoklama listeleri, bina görevlisi kontrol listeleri vb. (Sınav Evrakı) hazırlanmakta ve basılmaktadır. Basım işleri Kapalı Dönemde gerçekleştirilmektedir.

Basılan sınav evrakı emniyet kuvvetlerinin nezaretinde ve güvenli bir şekilde sınav binalarına gönderilmektedir.

Sınavın bitiminde sınav evrakı salonda adaylardan alınmakta; sayılmakta, paketlenmekte ve yine güvenlik önlemleri altında emniyet görevlilerinin gözetiminde ÖSYM tesislerine getirilmektedir. Sınav sırasında çalışmaları denetlemek üzere çok sayıda ÖSYM temsilcisi salonları kontrol etmekte ve raporları ÖSYM Başkanlığına sunmaktadır.

ÖSYM tesislerine gelen sınav evrakı poşetleri açılmakta ve içerisinde bulunan salon tutanaklar, kitapçıklar ve cevap kâğıtları ayrılmaktadır. Bu açma işlemi kamera ile izlenmekte ve kaydedilmektedir.

Adaylara ait ayrıştırılan Cevap Kâğıtları ve salon tutanakları el değmeden tarayıcılar üzerinde taranarak elektronik ortama aktarılmakta ve taranan bilgiler kaydedilmektedir.

Taranan Cevap Kâğıtları optik okuma alanına taşınmakta, her Cevap Kâğıdı en az 2 kez optik okuyucularda okutulmaktadır. Her iki okutulmada da aynı sonuçlara ulaşılmaması halinde tekrar okuma işlemi yapılmaktadır.

Optik okuma tamamlandıktan sonra Puan Hesaplama yazılımları ile adayların puanları hesaplanmaktadır. Buna paralel olarak sınav tutanakları ve ÖSYM temsilcisi denetçilerin raporları tek tek incelenmektedir.

ÖSYM temsilcilerinin denetim raporları ve salon tutanakları okunup bilgisayar ortamında kopya kontrolleri tamamlanarak sınav kurallarına uymayanlar belirlenerek sınavları geçersiz sayılmaktadır.

Kontrol işlemleri sonrasında sınavları geçerli olan adayların puanları İnternet üzerinden adayın görebileceği şekilde açıklanmaktadır. Adaylar kendi özel şifrelerini kullanarak kendi puanlarını öğrenebilmektedirler.

Adayların sonuçlarına itiraz etmesi durumunda her bir adayın cevap kâğıdı yeniden incelenmekte, değerlendirilmekte ve sonuca bağlanmaktadır.

2012 YGS sorularında Tam İsabet

FEM’de eğitim görmenin en büyük avantajlarından biri de dokümandır. Türkiye’de 185 şubemizde, her branştan yüzlerce öğretmenin, özgün bakış açısıyla hazırladığı sorularla sınava hazırlanan öğrencilerimiz, YGS’ye girdiklerinde görmedikleri bir soru tipiyle karşılaşmazlar.

YGS’de kendilerine sorulmuş tüm soruların benzerlerini, hatta ikizlerini rahatlıkla FEM dokümanlarında bulabilirler.
Şimdi FEM öğrencilerinin önceden çözdükleri FEM dokümanlarında yer alan bazı soruylar ve çözdükleri soruların ikizleri olan 2012 YGS sorularını bulacaksınız.

 

Matematik Soruları


 

Geometri Soruları


Biyoloji Soruları


Fizik Soruları


Kimya Soruları


Türkçe Soruları


Coğrafya Soruları


Felsefe Soruları


Tarih Soruları


fem

YGS’de Son Dönemece Girildi

2013 sınav sistemin ilk aşaması olan YGS ye sayılı günler kaldı. 1 milyon 851 bin aday 24 Mart Pazar günü üniversite olmanın ilk adımı olan Yükseköğretime Giriş Sınavı’nda (YGS) ter dökecek. Adaylar bu sınavda konulara ait temel bilgilere sahip olmanın yanında, okuduğunu anlama, zihinsel becerilerin ölçülmesi, temel kavram ve ilkelerle düşünmeye yönelik sorularla karşılaşacaklar.

Adayların sınavda daha yüksek puan alabilmeleri için strateji belirlemeleri ve morallerini yüksek tutulmaları gerekiyor. Aylarca süren sınav hazırlıkları ve harcanan emekler çok değerli. Adayların belirlenen zaman dilimi içinde bildiklerini organize ederek test sistemine aktarmaları önemli olmaktadır. Bu durum ise adaylarda kaygı oluşturuyor. Sınav zamanı yaklaştıkça da bu kaygıda artış gözleniyor. Sınav anına kadar kalan sürede zaman yönetimi ve yapılması gerekenler büyük önem arz ediyor.

Sınavlara psikolojik hazırlık yapılmalıdır.

Sınavlarda sonuca etki eden önemli süreçlerden birisi de adayın sınav öncesi moral durumudur. Sınavlara moral – motivasyon olarak hazırlanırken sınava yüklenen anlam gözden geçirmeleri ve sınavların hayatın bir basamağı olduğu akıldan çıkarılmamalıdır. Psikolojik süreç içinde bireyden beklenen kendinde var olan potansiyeli gerçekleştirmesidir. Aday elinden geldiği performansı gerçekleştirdiğine inandığı takdirde psikolojik açıdan rahatlayacaktır. Özellikle sınava sayılı günlerin kaldığı şu günlerde birçok öğrencide rasyonel olan veya olmayan sınav kaygısı baş göstermektedir. Bu durumda öğretmenlerin ve ailelerin sınava hazırlanan gençlere moral bakımından yardımcı olması önemlidir. Çünkü bilinen şudur ki, kaygı bulaşıcıdır. Eğer öğrencide sınav kaygısı gözleniyorsa, öğrenci ile doğrudan konuşulmalı fakat kaygı düzeyi adayın uyku, beslenme, dikkat toplamasını olumsuz etkiliyorsa vakit kaybetmeden bir hekime başvurulmalıdır.

Sınava Bir Gün Kala
Sınava bir gün kala zihni zorlayacak etkinliklere son verilmelidir. Adaylar sınava az kala özellikle cumartesi günü ağır bedensel hareket gerektiren sporlardan kaçınmalıdırlar. Gece rahat uyuyabilmek için sınavdan bir gün önce sabah erken kalkınmasında fayda var. Gün içinde hava koşulları göz önünde bulundurularak bir yürüyüş yapılabilir veya sınav olunacak okul ziyaret edilebilir. Son gün ders çalışmamak adayları kaygılandıracaksa, zihni zorlamamak şartıyla daha önceden alınmış ders notlarına bakılabilir. Adayların o gün için diğer günlerden farklı beslenme veya dinlenme gibi etkinlikler, normal akışı etkileyeceğinden dolayı dikkatli olmaları gerekir. Akşam her zamanki saatinde dinlenmeye çekilmelidir. Yatmadan önce gerekli belgeler bir çantaya koyarak kontrol edilmelidir.

Cumartesi gece uyuyamama sorunu

Sınava girecek adayları ve ailelerini endişelendiren farklı bir durum ise adayların sınava bir gün kala uyuyamamalarıdır. Bu durumla karşılaşan aileler kaygılanmaktadır. Ailelerin bu durumu öğrencileri de etkilemekledir. Ailenin veya adayın bilmesi gereken ise bu sürecin normal olduğudur. Bu durumda adayın kendini uyuması için fazla zorlamaması, imkânı varsa bir duş alarak veya sevdiği bir etkinlik yaparak süreci geçirmesi gerekir.

Sınav sabahı

Sınav saat 10;00 başlayacak. Pazar günü sınavdan 2,5-3 saat önce kalkılmalıdır. Sabah mutlaka kahvaltı yapılmalıdır. Kahvaltının sulu yiyecekler çok enerji veren olmasına dikkat edilmeli, yapay beslenme yerine doğal olanı tercih edilmelidir. Uzmanların tavsiyesi kahvaltıda ceviz, kuru üzüm gibi beyin için takviye niteliğinde yiyecekler bulunmasıdır. Sınav olacak yere çok erken değil, 1 saat kala orada olmak yeterlidir. Adayın her türlü ihtimal karşı bir miktar para bulundurulmasında fayda vardır.Evden çıkmadan önce son kez sınav belgeleri kontrol edilmeli, cep telefonu, kol saati, kolye, küpe vb. takılar evde bırakılmalıdır.

Sınava giderken rahat giysi seçilmelidir.

Adaylar sınavda dikkat dağıtacak veya rahatsız edecek her şeyden mümkün olduğunca kaçınmalıdır. Terleme veya üşüme sınava odaklanmayı zorlaştırır. Bu yüzden adayların sınav olacağı ortama uygun biçimde giyinmeleri önemlidir. Mümkün olduğunca rahat olacakları giysileri ve ayakkabıları tercih edilmelidir.

Sınavların sıralama işlevi var.

Moral ve motivasyon için adayların kendilerini yeterli hissettikleri testten başlamaları onlara avantaj sağlayacaktır. Sınavda zor sorular olabilir ama bu bütün soruların zor olduğu anlamına gelmez. Moral bozulmadan sınava devam edilmelidir. Unutmamak gerekir ki, sınavın sıralama işlevi var. Dikkat dağıldığında ve soruyu anlaşılmadığı hissedildiğinde soruyla inatlaşmadan bir sonraki soruya yönelmek gerekir. Çünkü sınav aynı zamanda adayların zamanı verimli kullanma becerisini de ölçmektedir.

Her teste ne kadar zaman ayırmalı?
Her test için ayrılacak zaman aman ayarlaması, öğrencinin yöneldiği teste ve o testle ilgili başarı düzeyine bağlı olarak değişiklik gösterir. YGS’de 4 farklı test olacak. Puan getirisi olarak sayısal alandan tercih yapacak adayların önce matematik testine sonra da fen bilimleri, Türkçe ve sosyal bilimlere yönelmeleri uygun olacaktır. Aday eğer eşit ağılıktan tercih yapmayı düşünüyorsa önce matematik testi sonra da Türkçe, fen bilimleri ve sosyal bilimler testine yönelmeli. Sözelci adaylar için Türkçe testi en çok puan getirisi olan testlerdir. Sözel alandan tercih yapacak adaylar önce Türkçe başta olmak üzere, sosyal bilimler, matematik ve eğer konuya ilişkin bilgi birikimleri varsa fen bilimleri testine bakmaları uygun olur. YGS puanına göre tercih yapacak adayların ise tercih yapacakları bölümün puanına göre strateji belirlemeleri daha uygun olacaktır.

İsabet ve hız arasında denge kurulmalıdır

Sınav başladıktan birkaç saniyeyi içinde sınav sayfalarını hızla gözden geçirmede fayda var. Yapılacak böyle bir işlem, testin yapısı ve sorulardaki değişiklikleri kavramaya karşı hazır olmayı sağlayacaktır. Verilen süreyi dengeli kullanmak için hız ile isabet arasında denge kurulmalı. Zaman kazanma düşüncesiyle soruları çok hızlı cevaplamak hata yapmak ihtimalini yükseltecektir. Sorulara karşı aşırı seçici olmak, her soru üzerinde gereğinden fazla zaman harcamak yapılabilecek diğer sorulara zaman ayırmayı sınırlandıracaktır.

Uzun metinlerin alt çizilerek okunmalıdır

Gecen yıl YGS’de adaylar Türkçe sorularında çok zaman harcadılar. Uzun paragraf sorularında adayların anlama gücünü iyi kullanmaları ve dikkatlerinin dağılmaması için bazı kavramların altını çizerek okumaları önem taşıyor. Ayrıca tüm seçeneklerin okunması yanıltıcı cevaplardan öğrenciyi uzaklaştırıyor. Adayların soru çözümlerinde öncelikle verilen bilgiye dikkat edilmeleri, istenen cevabın olumlu mu olumsuz mu olduğuna bakılarak seçeneklerin elemeleri gerekiyor. Çünkü bu sorularda en fazla hata sorunun yanlış anlaşılmasından kaynaklanmaktadır.

Sorunun mantığını kavramak gerekir

Puan getirici çalışmalar ancak soruları dikkatli okumak ev doğru çözmekle mümkün olur. Adaylar sorulara kendi mantıklarına göre değil, sorunun mantığına göre yaklaşmaları gerekir. Soruyu tam anlayabilmek için tüm ipuçlarını değerlendirmek gerekir. Sınav sorulanın bölümlere göre getirilen aynı olmasına rağmen, zorluk düzeyleri aynı değildir. Herkesin yapabileceği kolay nitelikte sorular olabileceği gibi, seçici sorular da olacaktır. Soru üzerinde belirli bir süre geçtiği halde hâlâ çözüme ulaşılamıyorsa fazla zaman kaybetmeden diğer soruya geçilmelidir. Yani sorularla inatlaşılmamalıdır.

Kodlamayı grup halinde yapmak, kaydırma riskini azaltır

En uygun kodlama stratejisi kodlamanın grup halinde yapılmasıdır. Her soru için soru kitapçığından cevap kâğıdına, cevap kâğıdından soru kitapçığına gidip gelmek hem ciddi bir zaman kaybı hem de dikkat yoğunlaşmasını engelleyen bir durumdur. Kodlama süreleri zihninizi dinlendirmek için kullanacağınız bir dinlenme aralığı olarak da kullanılabilir.

Adayın yanınızda bulunmaması gerekenler

Adaylar sınava gelirken yanlarında mutlaka 2013-YGS Sınava Giriş ve Kimlik Belgesi ile nüfus cüzdanı veya pasaport bulunduracak. Üzerinde fotoğraf ve T.C Kimlik Numarası bulunmayan nüfus cüzdanları kabul edilmeyecek. Sınav binalarında hiçbir eşya emanete alınmayacak. Sınavda kullanılacak kalem, silgi, kalemtıraş, saat gibi gereçler ile şekerleme ve peçete ÖSYM tarafından sağlanacak, şeffaf pet şişe içinde su getirilebilecek.

Sınav güvenliği için uyulması gerekenler

Adayların ve sınav görevlilerinin üstleri emniyet görevlileri tarafından elle ve detektörle aranacak. Çanta, cep telefonu, saat, bluetooth, kulaklık, kolye, küpe, yüzük, bilezik, broş, metal para, metal içerikli eşyalar, çağrı cihazı, saat, elektronik aygıt, hesap makinesi, kalem, silgi, kalemtıraş, müsvedde kağıdı, defter, kitap, sözlük, pergel, açıölçer, cetvel gibi araçlarla sınav binasına girilemeyecek. Sınava metal aksesuar içermeyen sade bir kıyafetle gelinecek.
Adayın yüzünün kimlik tespitini sağlayacak biçimde açık olması gerekiyor. Sınav sırasında adayların kısa bir süre için bile olsa tuvalete gitmelerine izin verilmeyecek. Salondan her ne sebeple olursa olsun çıkan aday bir daha içeriye alınmayacak.

fem

Yarıyıl Tatili Sınava Hazırlanan Öğrenciler İçin Bir Fırsattır

2013 ÖSYM için 1 milyon 923 bin 33 kişi başvuruda bulundu. Bunların 1.851.326’sı YGS’ye girecek. Sınava başvuran 800.810 aday hala bir ortaöğretim kurumuna devam etmekte. Bu adaylar için yarıyıl tatili 28 Ocak cuma günü başlıyor.

Ancak, iki hafta okulundan uzak kalacak adayların tatil rehavetine kapılmamaları gerekiyor. İkinci döneme daha iyi girebilmek isteyen öğrencilerin mutlaka bir tatil programı hazırlamaları, ders çalışmayı ihmal etmemeleri, konu tekrarı yapmaları, yeni konulara çalışmaları ve bol bol kitap okumalarını gerekiyor. Peki, sadece ders mi çalışmak, soru mu çözmek gerekiyor. Elbette hayır. İlk dönemin yorgunluğunu atmak ve çalışma dönemi içerisinde az da olsa rahatlamanızı sağlayacak belli aktivitelere de zaman ayırmak gerekir. Bunu yaparken de ölçüyü kaçırmamakta fayda olacaktır.
Yarıyıl özellikle konu yetiştirmede problemi olmayan bir adaylar için yarıyıl tatili tekrar yapma açısından bulunmaz bir fırsattır. Hazırlık sürecinde öğrencilerin bir kısmı konuları yetiştirme açısından bir problem yaşamaktadır, diğer bir problem ise çalışılan konuların ne derece öğrenildiğidir. Bu problemleri yaşayan adaylar, yarıyıl tatilinde genel bir tekrar yapma şansı yakalamış olacaklarıdır.
Tatil sürecinde yapılması gerekenler;
1. Tatile özgü çalışma programı yapılmalıdır. Öncelikle yapılması gereken sadece bu döneme özgü çalışma programının oluşturulmasıdır. Programda günün, haftanın ve yarıyıl tatilinin sonunda ulaşılması düşünülen yeni hedefler belirlemesi gerekir.
2. Eksikler belirlenmeli ve tamamlanmalıdır. Eksikliklerin belirlenmesinde en gerçekçi bilgileri deneme sınav sonuçları verecektir. Sınav sonuçlar incelenerek, hangi dersin hangi konusunda eksikliğin olduğu belirlenmelidir. Özellikle konu eksiği fazla olan adaylar, bu tatili eksik konularını tamamlamaya ayırmalıdırlar. Çünkü ikinci dönemde hem zamanın daha kısa olması, hem sınavın yaklaşmasıyla birlikte yaşanacak stres, hem de bahar mevsiminin gelmesiyle ders çalışmadaki, isteksizlik öğrenci adına kaygı oluşturacaktır.
3. Verimli tekrarlar yapılmalıdır. Hedeflenen çok çalışmak değil, verimli çalışmak olmalıdır. Sürekli olarak aynı konuya çalışmak, benzer türden yüzlerce soruyu çözmenin öğrenciye pek getirisi olmayacaktır. Adayın, çok soru çözmesi sadece rakamsal anlamda kendini ve aileyi tatmin edebilir. Ancak başarıya nitelikli bir çalışmayla ulaşılır. Bunun için çözülen her sorudan bir şey öğrenilmesi gerekir. Sözel dersleri tekrar okuma ve önemli noktaları not tutma şeklinde; sayısal dersleri de problemlerin sonucunu bulana kadar çalışma şeklinde yapılmalıdır. İlk tekrarlar, derste tutulan notlardan yapılması daha faydalı olacaktır. Tekrar edilecek konu fazlaysa bunlar içinden unuttuğunuz düşündüğünüz veya sorularda çok fazla yanlışın çıktığı konuları tercih edilmelidir.
4. Yeni konular çalışmak isteyenler için. Yeni konu çalışacak adayların konu eksiklerinin olmaması ve çalıştığı konulardan çok az soru kaçırıyor olması gerekir. Yani ders durumu ve puanları iyi olan öğrenciler bu yola başvurmalıdır.

Sınava kadar kalan sürede belki de çalışma açısından bu ölçüde verimli geçirebileceğiniz başka bir zaman dilimi bulunamayabilir. Bu nedenle yarıyıl tatilini bir sıçrama tahtası görerek iyi değerlendirip hedeflediğiniz başarıya ulaşabilirsiniz.
Verimli yarıyıl tatili geçirebilmek için;
• Adayların eksikliklerini giderecekleri kaynakların seçimine de özen göstermelidir.
• Yıllara göre soru dağılımlarına bakılıp çok soru çıkan konulara yoğunlaşmalıdır
• Deneme sınavlarıyla sınav stratejisi belirlenmeli (hangi testten başlamalı vs.) ve süreye göre soru çözüm hızı ayarlanmalıdır.
• Aile, öğrenciyi, elinden gelenin en iyisini yaptığına inandırmalı, sonuç ne olursa olsun desteklediklerini hissettirmelidir.
Faruk Ardıç
Fem Yayınları
Rehberlik Koordinatörü

2012_LYS-aciklandi

Sonuçlar Açıklandı

ÖSYM 2012 LYS Sonuçları açıklandı.

16-17 ve 23-24 Haziran 2012 tarihlerinde yapılan 2012-Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) sonuçları 20 Temmuz 2012 tarihinde saat 08.30’da ÖSYM sitesinden açıklanmıştır.

Adaylar sınav sonuçlarını  https://sonuc.osym.gov.tr internet adresinden T.C. Kimlik Numaraları ve şifreleri ile öğrenebilecektir. Sınav Sonuç Belgesi basılmayacak ve adayların adreslerine gönderilmeyeceği ÖSYM tarafından açıklanmıştır.

290x110_LYS-aciklandi

Sonuçlar Açıklandı

ÖSYM 2012 LYS Sonuçları açıklandı.
16-17 ve 23-24 Haziran 2012 tarihlerinde yapılan 2012-Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) sonuçları 20 Temmuz 2012 tarihinde saat 08.30’da ÖSYM sitesinden açıklanmıştır.

Adaylar sınav sonuçlarını  https://sonuc.osym.gov.tr internet adresinden T.C. Kimlik Numaraları ve şifreleri ile öğrenebilecektir. Sınav Sonuç Belgesi basılmayacak ve adayların adreslerine gönderilmeyeceği ÖSYM tarafından açıklanmıştır.

290x110_LYS-aciklandi

2012 LYS 3 Soru Yorumları

2012 – LYS 3 TÜRK DİLİ VE ANLATIMI – EDEBİYAT Sınavı Soru Yorumları

Dil ve Anlatım bölümü
LYS-3 Türk dili ve edebiyatı testinde önceki yıllarda 20-21 dil ve anlatım sorusu sorulmuşken 2012 LYS-3 Türk dili ve edebiyatı testinde 23 dil ve anlatım sorusu bulunmaktadır.
Daha önceki yıllarda LYS testinde yer almayan anlatım bozukluğu konusundan bir soru sorulmuştur.
Ayrıca önceki LYS’lerde soru gelen noktalama işaretleri konusundan soru sorulmamıştır.
Anlam sorularının ağırlıkta olduğu dil ve anlatım sorularının, öğrencilerin çözmekte zorlanmadığı sorulardan oluştuğu görülmüştür.

Edebiyat Soruları
Edebiyat bölümünde sorular ağırlıklı olarak Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı ile ilgili olarak gelmiştir.
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’yla ilgili soruların niteliği, öğrencilerin özellikle son dönem sanatçıları, eserlerini,  bu eserlerin içeriğini ve kahramanlarını iyi bilmeleri gerektiğini ortaya koymuştur.  Bu anlamda 4 sorunun seçici zor soru olduğu söylenebilir.
Diğer dönemlere ait soruların; alışık olunan ve zor olmayan sorulardan oluştuğu görülmüştür.

DiL ve Anlatım – Edebiyat Soru Dağılımı
DiL ve Anlatım
Sözcük Anlamı ve Söz Yorumu 1
Cümle Anlamı Kavramlar ve Cümle Yorumu 4
Paragraf(Anlatım Tekniği, Yapı, Ana Düşünce) 12
Dil Bilgisi (Karma Dilbilgisi, Ögeler, Tamlamalar) 4
Yazım Kuralları 1
Anlatım Bozukluğu 1
Toplam 23
Edebiyat Bilgileri
Yazınsal Türler(Düzyazı, Şiir Bilgisi) 5
Söz Sanatları 1
İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı 2
İslamiyet Dönemi Türk Edebiyatı 1
Halk Edebiyatı(Halk tiyatrosu) 2
Divan Edebiyatı (Temsilcileri, Düz yazıları) 3
Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı 2
Serveti Fünun Edebiyatı 2
Milli Edebiyat 1
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı 14
Toplam 33

2012 – LYS 3 COĞRAFYA TESTİ Soru Yorumları
LYS-3 Coğrafya-1 testinde 11 soru, YGS müfredatını içeren 9. Sınıf ve 10. sınıf konularından geldi.
Geçmiş yıllardaki sınavlardan farklı olarak paragraf-yorum sorusu yoktu ve soruların çoğu bilgi ağırlıklı geldi.
Öğrenciler, bazı soruların çözümünde ayrıntı sayılabilecek genel kültür seviyesinde bilgiye ve güncel bilgilere ihtiyaç duydu.
Genel anlamda seçici soruların çok olduğu zor bir sınavdı.
Cevap şıklarının birbirine yakın olması soruların çözümünü zorlaştırıp süre sıkıntısının yaşanmasına neden oldu.

Coğrafya Soru Dağılımı
Coğrafi Konum 3
Harita Bilgisi-İzohips 1
İklim Bilgisi 1
Türkiye’nin İklimi ve Bitki Örtüsü 3
Yer şekilleri 1
Nüfus 1
Türkiye’de Nüfus ve Yerleşme 1
Enerji Kaynakları 2
Küresel Ticaret 1
Tarımı Etkileyen Faktörler 1
Türkiye’nin Jeopolitik Konumu 3
Çevre ve Toplum 2
Ülkeleri Tanıyalım 1
Türkiye’de Bölge Sınıflandırması 1
Türkiye’nin Ekonomik Coğrafyası 2
Toplam 24

 

290x110_LYS-aciklandi

2012 LYS 2 Soru Yorumları

2012 – LYS FİZİK TESTİ Soru Yorumları

2012 LYS’ de yeni fizik müfredatında olan 2 adet, mevcut fizik müfredatta olmayan 2 adet olmak üzere toplam 30 soru soruldu. Yeni fizik müfredatındaki sorular uzunluk büzülmesi ve açısal momentumun korunumu ile fizik müfredatında olmayan 2 soru da su dalgalarında faz farkı ve alternatif akımda güç çarpanının ile ilgili idi.

Yeni mezun olan öğrenciler için eski müfredattan soru sorulmaması gerekirdir.

Ayın çekim alınana dik olarak atılan cismin hızının sorulduğu soruda soru ifadesi farklı algılamaya açıktı.

2012 LYS’ Fizik te Mekanik konularından çıkan soru sayısı diğer konulara göre biraz daha fazlaydı. Bu bölümde de özellikle İş ve Enerji konusundan gelen soruların fazlalığı dikkat çekiciydi. Bunun yanı sıra manyetizma ve optikten gelen soru sayısının az olduğu söylenebilir.

2012 LYS Fizik Testi  sorularının büyük bir kısmı ilköğretim ve lise müfredatını kapsıyordu.2012 LYS sınavının geçen yıllarda yapılan sınavlara göre zor ve seçici nitelikte bir sınav olduğu, daha çok işlem ve yorum yeteneği gerektirdiği göze çarpıyor.

FİZİK TESTİ SORU DAĞILIMI
Kuvvet-Moment-Denge-A Merkezi 3
Optik 3
Elektrik 4
Manyetizma  ve İndiksiyon 3
Mekanik 10
Dalgalar 2
Işık Teorileri ve Fotoelektrik 2
Atom Modelleri 3
TOPLAM 30

 

2012 – LYS KİMYA TESTİ Soru Yorumları

2012 LYS Kimya soruları yenilenmiş müfredata göre gelmiştir.  Müfredatta olmayan ya da sürpriz bir soru yer almamaktadır. Sorular 10, 11 ve 12. Sınıf müfredatını içermekteydi. Bununla birlikte bir tanede 9. Sınıf müfredatından soru yer almaktaydı. Sorular genel olarak önceki yıllara benzerdi.  Bazı sorularda işlemlerin zaman alması ve yenilenen müfredat göz önüne alındığında öğrenciler tarafından yoğun bir sınav olarak algılanabilir. Dolayısıyla adaylar zaman problemi yaşamış olabilir.

  KİMYA TESTİ SORU DAĞILIMI  
Kimya Kanunları 1
Atom ve Yapısı 3
Periyodik Sistem 1
Kimyasal Hesaplamalar 2
Gazlar 1
Çözeltiler 1
Kimyasal Reaksiyonlar ve Enerji 2
Reaksiyon Hızı 1
Kimyasal Denge 2
Çözünürlük Dengesi 1
Sulu Çözeltilerde Asit Baz Dengesi 2
Elektrokimya 1
Çekirdek Kimyası 1
Elementler Kimyası 1
Organik Kimya 10
TOPLAM 30

 

2012 – LYS BİYOLOJİ TESTİ Soru Yorumları

Soruların bazıları geçmiş yıllarda sorulmuş soruların biraz değişmiş haliydi. Dolayısıyla bu soruların adaylar tarafından kolaylıkla çözülmüş olma olasılığı yüksek. 4 -5 tane sorunun ise seçiciliği üst düzeyde olmuş. Örneğin, hücre bölünmeleri ve hemoglobin soruları çok seçici olmuş. Özellikle hücre bölünmeleri ile ilgili soru çok fazla yoruma açık bir soru.

Bazı soruların çözümünde yeni müfredat bilgileri gerekiyor.  Bu da 2011 ve öncesi mezunların durumunu zorlaştırıyor.

Genel manada müfredata bağlı kalınmış olmakla birlikte, müfredatta olmayan bazı kavramlar (örneğin “genlik”kavramı)  sorularda geçiyor.

Hemen hemen her sene soru sorulan fotosentez, üreme-gelişme ve canlı gruplarının genel özellikleri konularından hiç soru gelmeyip, bunun yanında ekoloji konularından bol miktarda soru gelmiş olması çok dikkat çeken bir durum.

Genel olarak sınavın % 30 u kolay, % 50 si normal ve % 20 kadarı da zor sorulardan oluşmuş.

Soruların konulara göre dağılımı ise şöyle:

BİYOLOJİ TESTİ SORU DAĞILIMI
Hücre 1
Sınıflandırma 1
Ekoloji 4
Hücresel solunum 2
Hücre bölünmeleri 1
Kalıtım ve evrim 4
Bitki biyolojisi 6
Hayvanlarda davranış 1
Sistemler 10
TOPLAM 30

 

290x110_LYS-aciklandi

2012 LYS 1 Soru Yorumları

FEM dershaneleri Yayın Kurulu başkanları 2012 LYS 1 Matematik sınav sorularını sizler için yorumladılar.

2012 – LYS 1 MATEMATİK TESTİ Soru Yorumları
Sayısal öğrenciler açısından geçen yıla denk, Eşit ağırlık öğrencileri açısından geçen yıla göre zor bir sınavdı.
Beklenmeyen soru yoktu.
%20 civarında işlem fazlalığı bulunan soru vardı. Bu yüzden, öğrenciler sınavı yetiştirmekte zorlandı.
Soruların zorluk dereceleri için %25’i kolay, %40’ı normal, %20’si normal üzeri ve %15’i zor denilebilir.

Matematik Soru Dağılımı
Sayı Basamakları 1
Üslü İfadeler 1
Köklü İfadeler 2
Çarpanlara Ayırma 2
Modüler Aritmetik 3
Bölen Sayıları 1
Basit Eşitsizlikler 1
İşlem 1
ÖTF 1
Fonksiyonlar 2
Kümeler 1
Polinomlar 2
Parabol 1
Kombinasyon 1
Olasılık 1
Trigonometri 4
Karmaşık Sayılar 3
Logaritma 2
Toplam Çarpım Sembolü 1
Diziler 1
Seriler 1
Matrisler 3
Limit 3
Süreklilik 1
Türev Alma 2
Türev Uygulama 3
İntegral 4
Toplam 50

 

2012 – LYS 1 GEOMETRİ TESTİ Soru Yorumları
Geometri testinde önceki yıllardaki sınavlarda pek görülmeyen öncüllü ve geometrik şekil içermeyen sorular ön plandaydı. Sınavda kolay soruların yanında sınavı seçici kılan 8 adet zor soru bulunmaktaydı.
Analitik geometri bölümünde konikler konusundan soru gelmezken çember denkleminin istendiği soruda, verilen parabol denklemlerinde konik bilgileri kullanılmamıştır.
Yeni müfredatta yer alan altın oran konusu, öncüllü bir şekilde basitleştirilerek sorulmuş.
Uzun, işlemli ve şekilsiz sorular çoğunlukta olduğundan birçok öğrenci, süre problemi yaşadığından çözebileceği halde bazı soruları boş bırakmak zorunda kaldı.

Geometri Soru Dağılımı
Doğruda Ve Üçgende Açı 1
Özel Üçgenler (Dik-İkiz-Eş) 1
Üçgende Kenarortay 1
Dik Koordinat Sistemi 1
Vektörler 2
Doğrunun Analitik İncelenmesi 3
Dönüşümler 1
Çokgenler 2
Paralelkenar -Eşkenar Dörtgen 1
Dikdörtgen 2
Kare 1
Yamuk 1
Çemberde Açı 2
Çemberde Uzunluk 1
Dairede Alan 3
Çemberin Analitik İncelenmesi 1
Katı Cisimler 4
Uzayda Doğru Düzlem Denklemleri 1
Geometrik Yer Ve Üçgen Çizimi 1
Toplam 30

290x110_LYS-aciklandi

2012 LYS 4 Soru Yorumları

FEM dershaneleri Yayın Kurulu başkanları 2012 LYS 4 sınav sorularını sizler için yorumladılar.

2012 LYS-4 TARİH TESTİ Soru Yorumları
2012 LYS Tarih testi soruları beklenilenden kolay geldi. Tarih testinde herhangi bir hatalı soru yoktu.
Fakat sözel bölümde okutulan alan dersleri içinde Siyasi Tarih konularını işleyen bir kitap olmadığı haldeİslamiyetten Önceki Türk Tarihi ve Türk İslam Tarihi konularından siyasi tarih sorusu olarak 3 tane soru geldi.
Benzer bir şekilde 9. Sınıf Tarih Bilimine Giriş konusu (YGS ortak alan müfredatı) olay olgu kavramlarından bir adet sürpriz soru geldi.
İslamiyet Öncesi Türk Tarihinden gelen soru sayısı önceki yıllara göre azaltılmış buna karşın Avrupa Tarihi soru sayısı artırılmıştır.
2011 LYS’ye göre tarih soruları daha kısa olduğu için muhtemelen adaylar süre yetiştirememe sorunu yaşamamıştır. Yaklaşık 26 sorunun cevabı en fazla üç kelimeden oluşmuş. Sorularda ayrıntılı bilgi verilirken seçeneklerde güçlü çeldiriciler konulmamıştır.

TARİH SORU DAĞILIMI
Tarih Bilimine Giriş 1
İslamiyet’ten Önceki Türk Tarihi 2
Türk Dünyası 4
Ortaçağda Avrupa 1
Türkiye Tarihi 2
Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Dönemi 1
Osmanlı Devleti’nin Yükselme Dönemi 2
Yeni Ve Yakınçağ’da Avrupa 3
19. Yüzyılda Osmanlı Devleti (Dağılma Dönemi) 4
Osmanlı Devleti’nde Kültür Ve Medeniyet 3
20. Yüzyılda Osmanlı Devleti 1
İnkılaplar 4
20. Yüzyıl Başlarında Dünya 5
II. Dünya Savaşı 4
Soğuk Savaş Dönemi 7
TOPLAM 44

2012 LYS-4 COĞRAFYA TESTİ Soru Yorumları
Geçen yıldan farklı olarak sorular daha kısa ve bilgi ağırlıklıydı.
16 sorunun 8 tanesi 9. ve 10. Sınıf konularından yani YGS müfredatından soruldu. YGS konularından gelen soruların çoğu bilgi gerektiren seçici sorulardı. Sorular genelde kısa ve kolaydı. Ancak “dünya buğday üretimi” ve “ulaşım ağı” ile ilgili olan yorum sorularının cevapları çeldiriciydi.
Küresel Isınma, Çevre Sorunları, Afetler gibi güncel olaylar ve gelişmelerle ilgili soru yoktu.
Soruların geneli fiziki coğrafya ile nüfus ve ekonomi konularının ağırlıkta olduğu bir sınavdı.

COĞRAFYA KONULARI
Harita Bilgisi-İzohips  
Coğrafi Konum-Yerel Saat  
İklim Bilgisi-Basınç  
İklim Tipleri  
Levha Hareketleri  
Ekonomik Faaliyetler  
Ekonomik Faaliyetler  
Tarım-Ekonomi İlişkisi  
Ulaşım Yolları  
Biyoçeşitlilik  
Nüfus  
Türkiye’de Arazi Kullanımı  
Ülkeleri Tanıyalım  
Türkiye’de Tarım  
Türkiye’de Göçler  
Ekonomik Faaliyetler  

 

2012 LYS-4 FELSEFE GRUBU TESTİ Soru Yorumları
Felsefe Grubu soruları, önceki yıllara göre zordu. Soru dağılımı, müfredatın tamamını içeren bir nitelikteydi. Önceki yıllarda görülmeyen, şekle dayalı sorular dikkat çekti. Sosyoloji soruları, günlük yaşamdan ve güncel konulardan yararlanarak oluşturulan sorulardı.

FELSEFE GRUBU KONU DAĞILIMI
Psikoloji
Psikolojinin Alanı 4
Organizma Çevre İlişkisi 1
Öğrenme 1
Bellek Be Düşünme Biçimleri 2
Ruh Sağlığı 1
Bireysel Farklar 1
Sosyal Davranış 0
TOPLAM 10
Sosyoloji
Sosyolojinin Alanı 0
Toplumsal Yapı 4
Toplumsal Kurumlar 3
Kültür 2
Toplumsal Değişme 1
TOPLAM 10
Mantık
Mantığın Alanı – Aklın İlkeleri 3
Kavram Terim 0
Önermeler 2
Kıyas-Çıkarım 1
Sembolik Mantık-Önermeler Mantığı 3
Sembolik Mantık-Yüklemler Mantığı 1
TOPLAM 10