fem

Olumluyu Görme Algısı

YGS- LYS ve SBS’ye hazırlığın olanca hızıyla devam ettiği şu günlerde öğrencilerin genelde verimli ders çalışma alışkanlıklarına sahip olamadıkları bunun sonucunda ise istedikleri başarıyı yakalamadıkları görülmektedir.

Ders çalışma sürecinde verim alınamamasının nedenleri yapılan çalışmaların anlamlandırılamaması ve öğrencilerin kendini tanımadan hazırladığı ders çalışma programlarına uyamamaları gelmektedir. Başarılı olmak isteyen adaylar önce kendilerini gerçekçi bir biçimde tanımaları, öğrenme stillerinin farkında olmaları gerekmektedir. “Ben neden ders çalışmalıyım?” sorusuna cevap veren adaylar çalışmalarını anlamlandıracağından dolayı hem motivasyonları yüksek olacak hem de başarılı olma yönünde sıkıntı yaşamayacaklardır.

Olumlu görme algısı

Öğrencilerin başarılı olmasını sağlayan değişkenlerden birisi de çalışmalarını, okulunu ve öğretmenlerini olumlu görme algısıdır. Öğrencinin çalıştığında başarılı olacağına yönelik kendine olan inancı başarı yönünde önemli giriş davranışlarındandır. Okulu ve öğretmenleri başarılı olma yönünde önemli unsurlar olarak algılama eğilimi öğrencide ders çalışmaya yönelik olumlu tutumlarının oluşmasını neden olacaktır. Bu farkındalığa sahip olan öğrenciler çalışmalarından keyif alacaklardır. Atık öğrenci için test çözmek, not almak, denemeye girmek, yazılıya çalışmak birer mutluluk kaynağı olacaktır.

“Çalışıyorum ama olmuyor.”

Şu sıralarda sınavlara hazırlanan öğrencilerin en çok yakındığı durum, çok çalıştıkları halde sınavlarında istedikleri başarıyı yakalayamamalarıdır. Önce şu bilinmelidir ki, öğrenme göreceli bir kavramdır. Bazıları için bir kez okuma, öğrenme için yeterli iken bazıları için bu okuma birden fazla olabilmektedir. Bu tür yakınmaların temel nedeni, konuya ilişkin ön bilgilerin yetersizliği kaynaklanabilir. Bu durumda yapılması gereken ise, öncelikle konuya ilişkin temel bilgilerin öğrenilmesidir.

Bilginin kazanılması belli basamakları izler

Eğitim psikologları insanların bir şeyler öğrenebilmesi, hatırlaması, bilgiler arasında transferi sağlayabilmesi için zihinsel bazı basamaklardan geçilmesi gerektiğini ifade etmektedirler. Bunun ilk basağı “bilgi” olmaktadır. Öğrencilerin en çok zorlandı da bilgi basamağıdır. Çünkü bilgi basamağı hatırlamaya dayalı olduğundan unutulması en kolay bu basamaktır. Öğrenilen bilgilerin unutulmaması için tekrar çok önemlidir. Bilgi basamağını “kavrama” basamağı izler. Bir dersin kavranması, konunun anlamlandırılmasını anlamasını ifade eder. Bunun için öğrencilerin gördüğü konuları evde özetleyerek yazması veya tekrar etmesi en akıllıca yoldu. Kavrama basamağından sonra  “uygulama” yani problem çözme basamağı takip eder. Bütün bunlardan sonra ancak konuya ilişkin gerekli bilgiye sahip olup, konu kavrandığında problem çözümüne geçilmelidir.

Kendinizi, başkalarıyla kıyaslamaktan uzak durun,

Her öğrenci gelişim özellikleri aynı düzeyde değildir. Bunun doğal sonucu olarak çevredeki bazı öğrenciler daha başarılı, bazıları da düşük puanlar alacaktır. Budan dolayı  “ben neden şu öğrencinin başarısına ulaşamıyorum?” türünden yaklaşımlar yersizdir. Burada öğrencilerden beklenen kendi potansiyellerin farkında olup bunları geliştirme yönünde çaba içersinde olmalarıdır. Öğrencilerin hedefe yönelik gösterilecek her gayret, onları hedefe adım adım yaklaştıracaktır. Yeter ki, bu konuda gerekli sabır gösterilebilsin.

Çalışmada devamlılık önemlidir.
Öğrencilerin çoğu, ilk başlarda yoğun ve ağır bir çalışma temposuna girmektedirler. İlk zamanlar motivasyon çokluğundan dolayı bu ağırlık pek hissedilmez; fakat zamanla ilk istekliliğin doğal olarak kaybolmasıyla birlikte bu yoğunluk dayanılmaz hale gelir ve çalışma adına geri adımlar atılmaya başlanır. Bu durum öğrencilerde öz güvenlerinin olumsuz bir şekilde etkilenmesine neden olur. Bir süre sonra çok çalışan öğrenci, hiç çalışmayan öğrenciye döner. Bu durumunda farkında olan öğrenciler danışman öğretmenlerinden yardım almasında fayda vardır. Unutmamak gerekir ki, sınav uzun süreçli bir maraton gibidir. Sınavda başarı, kısa süreli çok çalışmayla değil, devamlılık gösteren çalışmayla sağlanabilir.

Çalışma alışkanlığı kazanmak için program şarttır.

Çabanın ve zamanın en ekonomik biçimde kullanılmasının ön şartı çalışma saatlerinin bir programa bağlanmasıdır. Düzenli bir çalışma programı yapmak ve uygulamak başlangıçta kişiye zor gelebilir. Ancak böyle bir uygulamanın devamı, belli saatlerde belli işlerin yapılması ders çalışma alışkanlığının kazanılmasını sağlar. Çalışma zamanı gibi çalışma yerinin de belli olması, verimli çalışma için gerekli koşullardan biridir

Yeterince çalışıyorsanız, yeterince de dinlenmelisiniz.
Başarılı olmak için, çalışmak tek başına yeterli değildir. Yorgunluk halinde, dinlenerek bedensel ve ruhsal enerji toplanılmalıdır. Dinlenmek demek hiçbir şey yapmıyor olmak değildir. Dinlenme sürecinde sosyal aktivitelerde bulunmak en akıllıca bir yaklaşımdır. Ders çalışma alanlarını değiştirmek, arkadaşlarla sohbet etmek, fazla yorucu olmayan spor yapma türü faaliyetlerde bulunmak yorulmuş insanın nefes aldığı etkinliklerdendir. Zaman sıkıntısı yaşansa dahi, haftada en az bir iki kez, bu tür faaliyetlerde bulunmak dinlenmek için yeterli olacaktır.

Öğretmenlere düşen görev

Bilginin hızla çoğaldığı günümüzde öğretmenlerin öğrencilere kazandırması gereken en önemli beceri, öğrenmeyi öğrenme süreçlerinin farkında olmalarını sağlamalarıdır. Bunu sağlamak için öğretmenlerin, öğrencilerin ne tür ders öğrenme stillerine sahip olduklarını iyi bilmeleri, çalışmaların ne anlama geldiklerini fark etmeleriyle sağlanabilecektir. Öğretmenlerin öğretmeye karşı olumlu tutumlara sahip olmaları, öğrencilerinin de daha etkili çalışma stratejisi kazanmalarına önemli katkılar sağlayacaktır.

Faruk Ardıç

Fem Dershaneleri Rehberlik Servisi

0 cevaplar

Cevapla

Tartışmaya katılmak ister misiniz?
Katkı yapmaktan çekinmeyiniz!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>