2013 – LYS-4 Testlerine Yönelik Stratejiler
LYS-4 daha çok sözel alanda tercih yapacak adayların gireceği testlerden oluşmaktadır. Özellikle Tarih ve Coğrafya-2’de ders başarı ortalamalarında düşme gözlenmektedir.
Tarih Test Stratejisi
LYS ye yönelik sorulacak Tarih soruları tamamen bilgi basamağında olması muhtemeldir. Bundan dolayı konunun etraflıca bilinmesi gerekiyor. Bu da öğrenilen bilgilerin unutulmaması için sıklıkla pekiştirilmesi anlamına gelmektedir.
Tarih konularını unutmamak için yapılması gerekenler.
Tarih diğer derslere göre daha kolay öğrenilen bir derstir. Tarihi kolay öğrenme avantajının yanında kolay unutma dezavantajı da vardır. Dolayısıyla unutmamak için konuyu öğrendikten sonra bol bol soru çözmek, tekrar yapmak gerekiyor. Temelde ele alınması gereken yaklaşım var. Konular tam anlamıyla kavranmadan soru çözmeye geçmek çok anlamsızdır. Öncelikle eldeki kaynaklardan konular iyice bir kavranmalı ve tarihin mantığı olan sıralama anlaşılmalıdır.
Tarih sözlüğü oluşturmak gerekir.
Tarih temel kavramlarına karşı bir bilgi doygunluğunun olması gerekir. Kavramlar okumalar veya soru çözümleri esnasında bilinmeden geçilmemeli ve kesinlikle bir tarih sözlüğü oluşturulmalıdır. Tarihi kavramlar sözlüğü belki bu kavramların öncelikle yakalanmasıyla ciddi bir yol alınmış olunur. Nedir bunlar; sömürgecilik, derebeylik, feodalite, reform, Rönesans, merkezi otorite, halkçılık ve. bunları çoğaltabilirsiniz. Bu sizin tarih sözlüğünüz olur. Bu sözlük ne kadar zengin olursa o kadar sonuçları iyi olur veya tarih daha iyi kavranmış olur.
2013 YGS Tarih soruları geçen seneki YGS’de olduğu gibi yorum gerektiren öncüllü soru sayısı azaltılarak hazırlanmış. 15 Tarih sorusundan sadece 1 tanesi öncüllü hazırlandığı için bu durum 2013 YGS Tarih soruların doğru yapılma oranını muhtemelen artıracaktır. Soruların zorluk derecesi 2012 YGS’de de olduğu gibi nispeten kolaylaştırıldığı gözlenmiştir.
Coğrafya-2 Test Stratejisi
Coğrafya soruları; genel ve beşeri coğrafya bilgilerinin ölçülmesi ve yorumlanması, sebep sonuç ilişkilerinin kurulması, olayların Türkiye ve dünya üzerindeki dağılışı, ülke ve bölge ekonomisine etkilerinin ölçülmesi gibi konu ve kavramları içermektedir. Coğrafya soruları çözülürken; bazı soruların cevabı soru metinlerinin içerisinde gizlidir, bu husus dikkate alınmalı ve soru kökleri dikkate alınmalıdır. Her soru içerisinde coğrafyanın bir konusunda kullanılabilecek temel bir bilgi içeriği olabileceği düşünülerek bu bilgiler not alınmalıdır. Özellikle tablo ve grafikli sorularda öğrenciden şekli veya istatistikî bilgileri sadece yorumlaması istenir ve soru köklerindeki olumlu-olumsuz ifadelere dikkat edilmelidir.
Lys’de soru ağırlığı 9 ve 10.sınıftan
Coğrafya-1 testinde 11 ve 12 sınıf konularının yanı sıra 9 ve 10 sınıf konularından soru geleceğinden dolayı ilk konular tekrar edilmelidir. Coğrafya dersine çalışırken asıl olan atlaslarda ve duvar haritalarında bulunabilen yer adlarını çeşitli istatistikî bilgileri ezberlemek değil, coğrafi olayların sebeplerini açıklamaya ve bu sebeplerden sonuçlar çıkarmaya yönelmektir.
Sözel öğrenciler coğrafyadan dikkat
Bu sene Türkiye’nin ekonomik coğrafyası ve ülkeler konusundan soru gelme ihtimali daha yüksek. Bu konulara dikkat etmelidirler.11 ve 12 sınıf okul kitaplarında konuya başlarken kısmındaki sorularla, etkinlikler kısmındaki sorulara dikkat edilmelidir. Çünkü bu sorular o konuda nelerin öğrenilmesine yönelik önemli ipuçlarındandır. Bu sorulara cevap verilebiliyorsa konu öğrenilmiş demektir.1999 sorular ÖYS mutlaka çözülmelidir.
2013 YGS Coğrafya soruları 9-10. Sınıf müfredatına uygundu. Sorular 2012 YGS sorularına göre daha kolaydı. Güncel soru olarak UNESCO’nun 2013 yılını Piri Reis’i Anma Yılı ilan etmesi olayı belirtilerek harita-ölçek ilişkisi soruldu. Coğrafi konum, Dünya’nın Şekli ve Hareketleri konularından soru gelmedi. Tablo ve grafik yorumlama ile ilgili soru yoktu. Önceki yıllarda sordukları soruların çok benzerleri vardı. Örneğin; horizonlaşmamış toprak, kesir ölçek kullanmanın avantajı gibi vurguladıkları konular bu yıl da soruldu.
Felsefe Test Stratejisi
Felsefe grubu olarak bu sene LYS’lerde psikolojiden 8, sosyolojiden 8 ve mantık dersinden 8 soru sorulacak. Felsefe grubu derslerin LYS de TS-1 ve TS-2 puanına etkisi küçümsenmeyecek kadar büyüktür. Bu bölümleri tercih etmek isteyen sözel öğrencilerin bu dersi öğrenmeme ve bu derse ait soruları çözmeme ayrıcalığı yoktur. Bu nedenle dersler dikkatlice dinlemeli, tüm kaynakları değerlendirmeli ve çok soru çözülmelidir. Felsefe grubuna ait problemi olan öğrenciler öncelikle okuma ve anlama ile ilgili problemleri halletmelidirler. Soruyu anlamadan seçenekler geçmemeli, farklı gelen, bilinmeyen kelimelerin altı çizilip mutlaka anlamlarını öğrenmelidir. Sorular çözülürken önce soru kökünü okumalı, ardından paragrafa geçilmelidir. Sözel ifadeleri güçlendirmek, yorum gücünü arttırmak, mantıklı ve sistematik düşünmeleri sağlamak bakımından felsefe sorularının çözümü önemlidir.
Din Kültürü Test Stratejisi
Din kültür ve ahlak bilgisi müfredatı daha çok İnanç, ibadet, Hz. Muhammet (sav) hayatı, vahiy akıl, ahlaki değerler, din ve laiklik, din, kültür, medeniyet, İslam ve Bilim konularından oluşmaktadır. LYS sorularının genel özelliği daha çok bilgiye dayandığı için soruların bir kısmın bilgi içerikli ve müfredatta uygun konularda gelmesi bekleniyor. 2013 Ygs-Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersine ait sorulardan üçü Kur’an-ı Kerim ayetlerinin anlaşılması ve kavranmasına dayalı idi. ÖSYM’nin yaptığı açıklamaya paralel olarak detaylı din bilgisi gerektirmeyen, herkesin anlayıp yapabileceği nitelikteydi. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularının mantığı ve biçimi felsefe sorularını andırıyordu.
Faruk ARDIÇ
Fem Yayınları
Rehberlik Koordinatörü
Cevapla
Tartışmaya katılmak ister misiniz?Katkı yapmaktan çekinmeyiniz!